Siła PR-u na czarnym przykładzie

Czarny PR

Czyli historia węglem pisana :) Jak podaje Puls Biznesu, 13-go w piątek (co za pech!), upadłość ogłosiły SkładyWęgla.pl. Jako Agencja przez ponad rok, mieliśmy okazję ze szczególną uwagą przyglądać się ich aktywności, gdyż dotyczyła ona bezpośrednio także działalności naszego klienta.

Byli aktywni, trzeba im przyznać. Spółka, która mogła się pochwalić 350 punktami dystrybucji w całej Polsce i obrotami ponad 200 mln złotych rocznie, zostawiła po sobie majątek wyceniony na zaledwie 1,75 mln zł, zyskując sobie etykietę firmy, która miała jedynie piękne opakowanie. No właśnie,  przyjrzyjmy się temu uważniej, bo firma stanowi na swój sposób negatyw wielu polskich przedsiębiorstw. Zaoferowali słaby produkt, brak przyjętych standardów jakościowych, jeśli chodzi o obsługę klienta, podejrzane powiązania, lekceważący stosunek względem klienta (wielu ludzi zostało oszukanych na mieszany z kamieniem węgiel, węgiel podlany wodą lub też „zwyczajnie” – fałszując na wadze). Do tego zarząd ostentacyjnie drwił sobie z przepisów, prokuratury i z mediów. To wszystko jednak od początku okraszone zostało intensywną i wielokanałową promocją. Byli w swych działaniach śmiali, oryginalni, zdeterminowani i systematyczni. Nikt z ich branży do tej pory nie wykorzystał tylu (tak naprawdę prostych) narzędzi komunikacji. Sponsoring drużyny żużlowej, ambienty z „Panem Węgielkiem”, konferencje prasowe, reklamy, kampanie w Internecie… Pomysłów nie brakowało i były całkiem dobrze stargetowane pod grupę docelową. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Firma założona w 2012 roku świętowała 80% wzrosty sprzedaży i 200-milionowe obroty. Urokowi uległ najwidoczniej nawet multimilioner Marek Falenta, który nie tylko zaangażował swój własny kapitał, ale także poręczył swym nazwiskiem, stając się niejako gwarantem dalszych sukcesów firmy. Wszelkie kryzysy, które w SkładachWęgla.pl narastały, a które śledzić mogliśmy m.in. w Uwadze TVN-u, przebijane były natychmiast mocnymi informacjami gospodarczymi o rozwoju firmy i jej planach na przyszłość. Jako strateg z apetytem przyglądałam się ich „finezji” i z uporem realizowanej przyjętej strategii. I tak na dokładkę trafiała do nas m.in. informacja o tym, że SkładyWęgla.pl będą jak sieć Biedronka – blisko, tanio i w całej Polsce! Zanim prokuratura postawiła firmie około 80 zarzutów latem ubiegłego roku, polskie koncerny węglowe z dużą konsternacją zastanawiały się, cóż zrobić z tym faktem i konkurencją, która zabiera im coraz więcej rynku detalicznego.

W końcu jednak „przyszła kryska na matyska i oto dynda”. Ale należało się tego spodziewać, gdy firma była w rzeczywistości jedynie wydmuszką. Wielu odetchnęło z ulgą, a teraz sobie przytakują, że sprawiedliwości stało się zadość. Zawsze powtarzamy naszym klientom, że dobry produkt, autentyczność i prawdziwie tworzona wartość – są fundamentem trwałego sukcesu i dobrego PR-u. Jak widać na przykładzie SkładówWęgla.pl, dzięki determinacji i olbrzymim nakładom, można osiągnąć spektakularne efekty, przyciągnąć klienta, nakręcić obroty. Uda się to jednak tylko raz. Co by się jednak stało, gdyby to nie był taki czarny łabędź? Gdyby stała za tym  jakość, dobry produkt, rzetelna działalność i ten sam marketing? Sukces marketingowy SkładówWęgla.pl był spektakularny. Zainwestowali umiejętnie w to wszystko, względem czego polskim przedsiębiorcom tak często brak odwagi i przekonania. Drwiąc można by rzec, że najlepiej wychodził im marketing i PR :)

Dobry produkt jest niezastąpiony. Ale dobry marketing i PR dodaje firmie skrzydeł, a często i silników odrzutowych!

—-

Zdjęcie pochodzi z serwisu flickr.com Album: With Autor – Jefferey Denver licencjonowane według CC BY 2.0

Author Joanna Piec-Gajewska

More posts by Joanna Piec-Gajewska

Leave a Reply

Jak skuteczną komunikacją wpływać na rozwój mojej firmy?

TAK, Chcę wiedzieć