Jak posiadana strona internetowa wpływa na Twój wizerunek?

Drukowanie

Od kilku lat posiadanie strony internetowej to standard. Dorastające pokolenie Web 2.0 już powoli zamienia się w pokolenie Web 3.0, dla którego nawet uczestniczenie w tworzeniu treści internetowych to za mało. Komputeryzacja naszego społeczeństwa stale się rozwija, a co za tym idzie, rozwijają się także wymagania. Szukając odpowiedniego wykonawcy usług częściej oceniamy go po stronie internetowej i dobrych opiniach na forum, niż po ulotce i opinii znajomych. Jaka jest zatem dobra strona internetowa i jakie są jej rzeczywiste funkcje?

Pokolenie Web 2.0 i Web 3.0, czyli nasi współcześni Klienci

Zakładając, że dopiero chcemy stworzyć idealnie dopasowaną do nas stronę internetową, powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie kto będzie z niej korzystał. To już na poziomie tworzenia jakiejkolwiek strategii marketingowej, wypełniamy pole „grupa docelowa”. W przypadku strony internetowej to zdecydowanie za mało. Poza samą grupą docelową pod uwagę należy brać przyzwyczajenia i wymagania społeczeństwa, które w zaskakującym tempie się zmieniają.

Kiedy to na początku lat 90. zaczęły powstawać pierwsze strony internetowe, były to strony Web 1.0 – czyli takie o marnej funkcjonalności, których zadanie ograniczało się do dostarczania podstawowych informacji. W roku 2004 zaczął się czas Web 2.0 – czyli takich stron, których głównym założeniem była głęboka interakcja z użytkownikiem. Stąd wzięły się takie serwisy jak Wikipedia czy YouTube, które przecież są zbudowane właśnie na treściach dodawanych przez użytkowników. I wreszcie Web 3.0, które według jednych już trwa, według innych niedługo nadejdzie. Czym jest? To generacja zacierających się granic między urządzeniami mobilnymi, technologią, internetem i codziennością. Doskonałym przykładem są inteligentne domy, czy idealnie dostosowane do grupy docelowej  i np. pogody mailingi produktowe – za oknem pada deszcz, a my mamy dla Ciebie super kalosze.

User Experience, czyli dbałość o dobre doświadczenia Klienta

Czym jest wspomniane wyżej User Experience? To nic innego jak całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z danego produktu, nie tylko interaktywnego,  a każdego. Innymi słowy, to emocje, które w nas powstają kiedy np. oglądany jakąś stronę internetową, albo korzystamy z nowego telefonu. Te mogą być skrajnie różne. Pewnie nie raz już doświadczyliście sytuacji, w której mieliście w ręce, czy przed oczami coś nowego, co dopiero poznawaliście. Chwaliliście, bądź ganiliście to coś za jego wygląd, użyteczność i funkcjonalność. To zupełnie normalne. Wszyscy to robimy, niekiedy po prostu nie wypowiadamy opinii na głos. Istota? Pamiętajcie, że i Wasz Klient to robi wchodząc na Waszą stronę, czy oglądając otrzymaną wizytówkę. To jemu, a właściwie im – Klientom, te produkty mają się podobać i nie sprawiać trudności, nie nam – usługodawcą.

Funkcje współczesnej strony internetowej

Jak już wcześniej wspominałam, w latach 90. strona internetowa miała funkcję czysto informacyjną. Czy nadal tak jest? Oczywiście, ta funkcja pozostała, istotne jest jednak to, że dołączyło do niej kilka innych, równie ważnych.

Strona internetowa jest wizytówką Twojej firmy. Tak właśnie jest i należy o tym zawsze pamiętać. Warto więc zadbać o to aby ta wizytówka była esencją prowadzonej działalności. Z wizytówki masz być dumny i pewny jej wartości – wtedy masz większą szansę na to, że potencjalny Klient pomyśli o niej podobnie.

Kanał bezpośredniego kontaktu z Klientem. To kolejna funkcja strony internetowej, o której często zapominamy. Jak przekazać najważniejsze informacje o prowadzonej działalności potencjalnym Klientom? Jak opowiedzieć im o wcześniejszych realizacjach lub oferowanych usługach?  Właśnie za pomocą strony. Ważne jest jednak to aby ten przekaz pozbawiony był infantylizmu, a wzbogacony profesjonalizmem i prostotą.

Narzędzie promocji i sprzedaży. Wiesz, że Twoja strona może sprzedać? Albo przynajmniej do tej sprzedaży mocno Cię zbliżyć. Prosty i przejrzysty formularz kontaktowy, konkretne hasła call to action – wszystkie te czynniki mają realny pływ na to, czy Twój Klient postanowi zostać na stronie dłużej oraz czy ostatecznie wyśle zapytanie ofertowe.

Strona internetowa a Twój wizerunek

Responsive Web Design (RWD) to technologia, która jeszcze niedawno była swego rodzaju innowacją w świecie interaktywnym. Obecnie to już standard, według którego tworzy się wszystkie strony i sklepy internetowe. Dlaczego to standard? Bo właśnie RWD pozwala na to aby strona internetowa dostosowywała się do urządzenia na którym jest wyświetlana. Plusów wynikających z korzystania z tej technologii jest sporo, zdecydowanie na ten temat można by napisać kolejny wyczerpujący tekst. Tym co należy podkreślić są oczekiwania użytkowników – pokolenia Web 2.0 i Web 3.0 – Ci chcą korzystać z internetu ze wszystkich urządzeń mobilnych. Na to pozwala ta technologia, co więcej daje użytkownikom całkowite poczucie komfortu i zadowolenia, tym samym korzystnie wpływa na wizerunek firmy.

Design strony jest drugim, zaraz po użyteczności, najważniejszym czynnikiem wpływającym na doznania użytkowników. Jak Cię widzą tak Cię piszą. Nie zapominajmy jednak także o tym, że mniej znaczy więcej. Prostota, prostota i jeszcze raz prostota. Ładnie ale prosto – w świecie interaktywnym to najlepsza z możliwych zasad.

Design www

Źródło grafiki: Usabilla

Aby upewnić się czy posiadana strona spełnia wymagania użytkowników warto zainwestować w badania jakościowe User Experience – które przeprowadzane są na grupie docelowej Klienta. Badania te pozwalają zbadać ich odczucia i oczekiwania względem strony, w rezultacie wyniki są konkretnymi wytycznymi dotyczącymi zmian jakie należy wprowadzić aby zwiększyć jakość i efektywność strony.

Na kim warto się wzorować, czyli dobre praktyki UX

Aby zainspirować i przede wszystkim zobrazować wszystko to, co wcześniej opisałam podrzucam kilka wartych obejrzenia linków stron:

http://www.ninesixty.co.uk

http://whiteboard.is

http://www.bravepeople.co

https://onedesigncompany.com

http://letters-inc.jp

Author Katarzyna Oruba

More posts by Katarzyna Oruba

Jak skuteczną komunikacją wpływać na rozwój mojej firmy?

TAK, Chcę wiedzieć